Jak wykonać szydełkiem ścieg jaśmin

 

 

 

 Ilustracja: zdjęcie-1

 

 

 

Ścieg jaśmin jest uważany za jeden z najtrudniejszych do wykonania szydełkiem. Ale czy naprawdę tak jest? Dzięki naszej metodzie krok po kroku sprawimy, że ten dwustronny i gęsty splot stanie się łatwy do wykonania, doskonale nadając się na modowe dodatki i jesienne ubrania. Wyobraź sobie sweter wykończony na dole ściegiem jaśmin: super, prawda? A zatem chwyć szydełko, wybierz wełnę i… do dzieła!

Ilustracja: zdjęcie-2

 

 

Realizując ten tutorial, użyliśmy szydełka 5 mm i jednego z motków delikatnej wełny The Meriwool w kolorze Akwamaryna. Jasne kolory doskonale podkreślają urodę tego ściegu. 🙂

 

Przed rozpoczęciem musisz umieć wykonać szydełkiem oczko łańcuszka i półsłupek.

 

Ten ścieg jest utworzony z wielu „płatków”, które stopniowo są ze sobą łączone na różne sposoby . Oto jak zrobić jeden z nich:

Ilustracja: zdjęcie_3

 

 

  1. Zacznij od wykonania dwóch oczek łańcuszka.

Ilustracja: zdjęcie_4

 

 

  1. Nie wychodząc z oczka, w którym jesteś, wyciągnij szydełkiem do góry pętelkę, która się na nim znajduje, wydłużając ją. Ta pętelka nie może być za mała, aby ścieg nie był zbyt ścisły, a tym samym, by łatwiejsze było wykonanie następnych oczek.

Ilustracja: zdjęcie_5

 

 

  1. Zrób narzut.

Ilustracja: zdjęcie_6

 

 

  1. Wbij szydełko w to samo oczko łańcuszka i zrób narzut jak pokazano na poniższym zdjęciu.

Ilustracja: zdjęcie_7

 

 

  1. Wyjmij szydełko z nicią. Na szydełku znajdują się teraz 3 pętelki.

Ilustracja: zdjęcie_8

 

 

  1. Powtórz jeszcze dwa razy etapy 3, 4 i 5, aż na szydełku znajdzie się 7 pętelek.

Ilustracja: zdjęcie_9

 

 

  1. Zrób jeszcze jeden narzut.

Ilustracja: zdjęcie_10

 

 

  1. Kciukiem i palcem wskazującym lewej reki przytrzymaj na dole nić, którą narzuciłaś. To ważne, gdyż ta nić służyć Ci będzie do zamknięcia płatka.

Ilustracja: zdjęcie_11

 

 

  1. Przeciągnij nić przez wszystkie pętelki znajdujące się na szydełku.

Ilustracja: zdjęcie_12

 

 

  1. Wprowadź szydełko w pętelkę, którą przytrzymywałaś lewą ręką i wykonaj półsłupek: wyjmij szydełko z nicią, zrób narzut i przeciągnij szydełko przez dwie pętelki znajdujące się na szydełku.

Ilustracja: zdjęcie_13

 

 

  1. W ten sposób zamknęłaś płatek. Aby wykonać następny, musisz tylko zrobić jedno oczko łańcuszka i powtórzyć czynności z powyższej instrukcji.

Ilustracja: zdjęcie_14

 

 

Kontynuuj wykonywanie kolejnych płatków, aby uzyskać podstawę ściegu jaśmin.

Ilustracja: zdjęcie_15

 

 

Pierwszy rząd przerobiony powyżej podstawy składać się będzie z kwiatków o trzech płatkach każdy. Zrobimy je następująco:

 

  1. Zrób jeszcze jeden płatek, ale nie zamykaj go. Wbij szydełko w podstawę poprzedniego płatka i zrób kolejny płatek nie zamykając go.

Ilustracja: zdjęcie_16

 

 

  1. Wbij ponownie szydełko w podstawę następnego płatka, zrób kolejny płatek, ale nie zamykaj go.

Ilustracja: zdjęcie_17

 

 

  1. Kiedy na szydełku znajdą się trzy niezamknięte płatki, zrób narzut i zamknij je wszystkie razem. Nie zapomnij o przytrzymaniu nitki na dole kciukiem i palcem wskazującym lewej ręki, aby móc później wykonać półsłupek i zamknąć kwiatek.

Ilustracja: zdjęcie_18

 

 

Masz już pierwszy kwiatek.

Ilustracja: zdjęcie_19

 

 

Powtarzaj trzy ostatnie etapy aż do końca rzędu.

Ilustracja: zdjęcie_20

 

 

Na końcu rzędu zostanie Ci jeden płatek, który nie umożliwi Ci utworzenia kolejnego kwiatka. Musisz go połączyć u podstawy z ostatnim kwiatkiem przy pomocy półsłupka. W ten sposób otrzymasz pełen rząd.

Ilustracja: zdjęcie_21

 

 

Kontynuuj wykonując kolejny rząd.

 

  1. Na początek zrób nowy płatek, który służyć Ci będzie do utworzenia pierwszego kwiatka w taki sam sposób, jak w poprzednim rzędzie.

Ilustracja: zdjęcie_22

 

 

  1. Po wykonaniu pierwszego kwiatka kontynuuj do końca rzędu.

Ilustracja: zdjęcie_23

 

 

W tym rzędzie nie zostanie Ci żaden płatek. Kontynuuj powtarzanie tych dwóch ostatnich etapów aż do otrzymania pożądanej długości.

Ilustracja: zdjęcie_24

 

 

Pamiętaj, że sekret tego ściegu polega na niezbyt mocnym ściąganiu pętelek, które muszą być wystarczająco luźne, aby można było swobodnie wprowadzić w nie szydełko i bez zaczepiania nim o wełnę zamknąć kwiatek czy płatek 🙂

 

Jak widzisz, ten ścieg nie jest trudny do wykonania. Czekamy z niecierpliwością na rezultaty jego wykorzystania w Twoich projektach udostępnionych na portalach społecznościowych z hasztagiem #weareknitters.

 

 

 

 

W tym poście pokażemy w prosty sposób, jak wykonać szydełkiem ścieg jaśmin. Uważany on jest za jeden z najtrudniejszych ściegów, ale dzięki naszej metodzie krok po kroku w krótkim czasie, wyposażona w szydełko 5mm i naszą wełnę The Meriwool, opanujesz umiejętność wykonywania tego pięknego, dwustronnego ściegu, który będziesz mogła wykorzystać w swoich robótkach.